Wycena przedsiębiorstw

Wycena przedsiębiorstw to proces polegający na określeniu wartości przedsiębiorstwa w jednostkach pieniężnych przy wykorzystaniu metod wyceny. W finansach wycena jest to proces mający na celu określenie wartości składników majątkowych.

Przedmiotem wyceny mogą być:

Cel wyceny przedsiębiorstw

Podstawowym celem wyceny przedsiębiorstwa jest wydanie opinii na temat wartości spółki, uwzględniając metody i procedury niezbędne do bezstronnego i rzetelnego określenia wartości. Najważniejsze przesłanki wyceny przedstawia Nota Interpretacyjna Nr 5 PFRZM, opisująca ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa. Wycena może być przeprowadzona między innymi na potrzeby:

  • kupna i sprzedaży,
  • postępowania układowego, upadłościowego, likwidacyjnego,
  • łączenia lub podziały przedsiębiorstw,
  • postępowań cywilnoprawnych,
  • podatkowe,
  • weryfikacji zdolności kredytowej,
  • na potrzeby własne.

Rodzaje metod wyceny przedsiębiorstw

Grupa metod - podejścia Metody
Majątkowe - Wartość księgowa
- Skorygowana wartość księgowa (SAN)
- Wartość odtworzeniowa
- Wartość likwidacyjna
Dochodowe konwencjonalne - Zdyskontowane przepływy pieniężne (DCF, discounted cash flow)
- Zdyskontowane zyski
- Zdyskontowane dywidendy
Dochodowe niekonwencjonalne - ​Wycena na podstawie zysku rezydualnego
- Skorygowana wartość bieżąca (APV, adjusted present value)
- Zdyskontowane przepływy pieniężne (DCF) z uwzględnieniem opcji rzeczywistych
- Wycena przedsiębiorstw nierentownych
Porównawcze - mnożnikowe - Mnożniki rynkowych transakcji porównywalnych
Mieszane - Prosta średnia
- Złożona kapitalizacja zysku dodatkowego
- Złożona uwzględniająca odpisy od wartości reputacji
Pozostałe niekonwencjonalne - Opcje rzeczywiste (realne)
- Venture capital
- Wycena z opóźnieniem czasowym

Cel wyceny jest uzależniony od funkcji jaką ma pełnić dana wycena. Do podstawowych funkcji wyceny zalicza się:

Przy wycenie przedsiębiorstw często wyróżnia się kilka określeń na wartość aktywa czy wartość pasywa: m.in. wartość rynkowa, godziwa wartość rynkowa, czy wartość wewnętrzna. Przykładowo, jeśli inwestor obliczy wartość wewnętrzną przy użyciu modelu zdyskontowanych przepływów pieniężnych i ta wartość będzie wyższa niż wartość rynkowa, wówczas analityk rekomenduje kupno takiej akcji.

Sposób wyceny przedsiębiorstw zależy głównie od celu, dla którego tę wycenę się przeprowadza, choć nie można też zapominać, że sposób wyceny zależy również od dostępności danych, stanu gospodarki, czy samej spółki.

Metody majątkowe są używane głównie podczas rozstrzygania spraw sądowych ze względu na fakt słabej znajomości finansów przez prawników, a także przez audytorów.

Metody porównawcze znajdują zastosowanie w wycenach analityków giełdowych w funduszach powierniczych, ale także w bankowości inwestycyjnej przy wycenie spółek w czasie transakcji fuzji i przejęć.

Metody dochodowe, jak DCF, używa się w podobnych zastosowaniach, co metody porównawcze z tą różnicą, że traktuje się je raczej jako uwiarygodnienie wyceny otrzymanej metodą porównawczą.

Metody mieszane powstają głównie z połączenia metody dochodowej i porównawczej (obliczanie wartości rezydualnej w modelu DCF za pomocą metody mnożnikowej).